اخیرا از نویسندگانی که برای شروع کتابشان مردد بودند پرسیدیم: «دقیقا چه چیزی مانع شما شده؟»

جوابی که گرفتیم، ایده‌یابی، یا پیدا کردن تصویرساز کودک، یا تصمیم‌گیری برای رده سنی کتاب نبود.

بلکه اکثرشان از نداشتن «اعتماد به نفس کافی برای نوشتن»  سخن گفتند. البته آنها تنها نیستند. حتی استفان کینگ هم ترسهای خودش را دارد:

می ترسم در هر داستانی که می نویسم شکست بخورم.

شاید شما هم نگران باشید: ترس از اینکه داستان‌تان خوب ازآب در نیاید، یا ترس از اینکه داستان‌تان راضی‌کننده، با نمک یا جالب نباشد. 

با این حال، چیزی که امیدوارم به آن توجه کنید این است که هیچ یک از این ترس ها تا زمانی که واقعاً شروع به نوشتن داستان نکنید، قابل تحقق نیستند.

اگر دچار سد نوشتن شدید یا دچار ترس و تردید شده‌اید این مقاله به شما کمک می‌کند.

سد نویسندگی چیست؟

اول بیایید سد نویسندگی را بررسی کنیم. لغتنامه آن را اینطور تعریف می‌کند:

سد نویسنده  (به انگلیسی :Writer’s block) وضعیتی مرتبط با خلق اثر و نوشتن است که در طی آن نویسنده توانایی تولید اثر جدید را از دست می دهد یا کندروی در خلاقیتش را تجربه می کند.

در حالی که توقف در نوشتن ممکن است ناشی از عوامل خارجی باشد، به عنوان مثال، جواب رد شنیدن از یک ناشر یا سرویراستار، بیشتر مقاومت ما در نوشتن ناشی از عوامل درونی مثل خودتردیدی، کمال گرایی یا انگیزه کم است. و غالباً عوامل خارجی (طرد شدن توسط دیگران) اثر دومی را به بار می آورد. دقیقا مانند یک سد فیزیکی که مانع از جریان یافتن خلاقیت می شود.

اما نباید اجازه دهید که سد نویسندگی مانعی برای نوشتن کتاب شود.

3 راه برای فوروان کردن خلاقیت

وقتی دچار سد نویسندگی شدید، استفاده از عبارات تاکیدی، تحرک بدنی و تمرین‌های آماده بسیار کمک کننده است.

استفاده از عبارات تاکیدی

این روزها مدرسان موفقیت به تاثیر عبارات تاکیدی بسیار تاکید دارند 🙂 گرچه به شخصه مخالف این هستم که فرد جلوی آینه مدام جملاتی به خودش بگوید که حتی باورشان ندارد، اما گاهی اوقات که از مسدود شدن چشمه‌ی خلاقیت رنج می‌بریم و نسبت به توانایی‌های خود شک داریم گفتن یک سری عبارات که واقعی و یادآور موفقیت‌های گذشته هستند تاثیر مثبتی در اعتماد به نفس  دارد. بهتر است این جملات را در دفترتان بنوسید. جملاتی مثل:

  • من یک نویسنده ام.
  • من قبلا متن های زیادی نوشتم و تعدادی از دوستانم نوشته‌هایم را دوست داشته اند.
  • هر چه بیشتر می‌نویسم نویسندگی‌ام بهتر می‌شود.
  • من داستان‌های زیادی برای گفتن دارم.
  • من به نوشتن علاقه دارم.

تحرک بدنی

جالب است بدانید پیاده‌روی اتصالات جدیدی در سلول‌های مغز شکل می‌دهد. وقتی نمی‌دانید چه بنویسید قلم را کنار گذاشته و به یک پیاده‌روی کوتاه بروید. یا اینکه ویدئوی یوگا گذاشته و تمرین کنید. وقتی ورزش می‌کنید، بدن یک ماده شیمیایی به نام اندورفین آزاد می‌کند که باعث ایجاد حسی مثبت در شما می‌شود. احساس مثبت منجر به اعتماد به نفس بیشتر می‌گردد و این یعنی آمادگی بیشتر برای نوشتن!

استفاده از تمرین‌های نویسندگی

گاهی علت مسدود شدن چشمه خلاقیت ما این است که برای نوشتن یک متن بی نقص به خودمان فشار می‌آوریم. استفاده از تمرین های آماده نویسندگی این فشار را برمی‌دارد و ارتباط بین مغز و دست، و کلمات و کاغذ را پرورش می‌دهد.

برای دسترسی به تمرین‌های نویسندگی به کانال ایتای کتاب سفید یک سر بزنید.

اصلا در برنامه صبحگاهی‌تان تمرین‌های آماده نویسندگی را قرار دهید. قبل از شروع روز کاری یک تمرین انتخاب کنید و 15 دقیقه در موردش بنویسید.

در جعبه نظرات منتظر تمرین‌های نویسندگی شما هستیم.

الهام گرفته از thewritepractice