نویسندگی و نوشتن پلی میان انسان هاست که از این طریق افکار، احساسات و‌ایده‌ها را به یکدیگر منتقل می‌کنند. همه‌ی ما دستی در نویسندگی داریم و بخشی از کار‌های روزمره مثل نوشتن نامه (letter)، گزارش اداری(report)، انشا‌نویسی (essay) در مدرسه و… را با نوشتن انجام می‌دهیم. اما فرق یک نویسنده حرفه‌ایی با کسی که می‌نویسد، در چیست؟ نویسندگی از دیدگاه افراد مختلف، تعاریف متفاوتی دارد. برخی حرفه نویسندگی را شغلی تمام وقت می‌دانند که جز نوشتن کاری دیگر نباید کرد. برخی افرادی را که از نویسندگی کسب درآمد می‌کنند، به عنوان نویسنده می‌شناسند. اما به راستی نویسنده کیست؟ هر آنکه می‌نویسد و به نوشتن عشق میورزد نویسنده است؛ چه کتابی برای چاپ کردن داشته باشد، چه نداشته باشد.
هنر نویسنده به تداوم و استمراری است که در کارش دارد؛ عشق و علاقه‌ایی که در سطر‌ها و کلمه‌ها به کار می‌گیرد تا آنچه را در ذهن دارد، روی کاغذ (paper) پیاده کند. نویسنده خلاق با نوآوری و تلاش به خلق آثار می‌پردازد.

اصول نویسندگی

شاید دوست دارید دست به قلم (pencil) شوید، اما تصور می‌کنید که استعداد این کار را ندارید. بهتر است بدانید چیزی به اسم استعداد نویسندگی وجود ندارد. استعداد واژه‌ایی است که در بسیاری موارد بهترین و با ذوق‌ترین قریحه‌ها را نابود می‌کند. برای تبدیل شدن به یک نویسنده فقط باید بنویسید. تکرار و تکرار از شما یک نویسنده خواهد ساخت. همچنین می‌توانید در دوره نویسندگی یا کلاس نویسندگی آنلاین یا حضوری شروع کنید و از افراد با تجربه در این زمینه کمک بگیرید. شروع هر کاری در ابتدا سخت است؛ اما در نهایت تداوم و تکرار شما را به هدف‌تان می‌رساند.
یک نویسنده‌ی خوب باید دفتر یادداشت (notebook) همیشه همراهش باشد. این یک موضوع مهم برای نویسنده است. ‌ایده‌ها در هر زمان و هر لحظه ممکن است به ذهن شما خطور کند؛ مثل زمانی که در حال راه رفتن، رانندگی، انجام کار‌های روزمره، دیدن یک صحنه، خواندن یک داستان (Story) یا داستان کوتاه و… هستید. ‌ایده‌ها را در دفترتان یادداشت کنید تا زمانی که فرصت کافی برای فکر کردن دارید، دوباره روی آن‌ها کار کنید.
برای نویسنده شدن نیازی به تحصیلات آکادمیک (academic) ندارید. هنر خوب دیدن و شنیدن جز الفبای اولیه (alphabet) نویسندگی است. با دیدی متفاوت به دنیای اطراف نگاه کنید و آنچه را می‌بینید به تصویر بکشید. برداشتها و تفکرات‌تان را به کلمات و داستان تبدیل کنید، این یک تمرین خوب برای نوشتن است. شما با هر زمینه (background) کاری و تحصیلی می‌توانید به نویسنده تبدیل شوید. همانطور که بسیاری از شعرا و نویسندگان مشهور نیز شغل دیگری داشتند؛ مثل چخوف که یک پزشک ماهر بود.

نویسندگی وب چیست؟

محتوای یک وب، نمایشی از زمینه فعالیت وب سایت است. رمان‌نویسان از کلمات برای تصویر صحنه‌ها استفاده می‌کنند. خبرنگاران خبر‌ها را با ذوق و دید دراماتیک خود می‌نویسند. دانش‌آموزان (Student) و دانشجویان‌ایده‌های نو و پیچیده را با استناد به حقایق وصف می‌کنند. وب سایت‌ها به یک سبک خاص و منحصر به فرد نیاز دارند. از این‌رو نویسندگان محتوای وب تا حد امکان مختصر (resume) و روشن (transparent) اطلاعات را به اشتراک می‌گذارند.
خیلی از گردانندگان وب‌سایت‌ها دانش و یا زمان کافی برای نوشتن مقالات به صورت روزانه را ندارند. از این‌رو از نویسندگان و محتوا‌نویسان می‌خواهند، تا مطلب مناسب را برای سایت آن‌ها تهیه کنند، که این وظیفه اصلی یکی نویسنده سایت است. نویسندگی سایت و محتوانویسی از شغل‌های جدید و توسعه یافته با گسترش اینترنت است. افرادی که به نویسندگی علاقمند هستند، با نوشتن در وب سایت‌ها مهارت خود را تقویت می‌کنند و بازخوردی که از خوانندگان می‌گیرند؛ به آن‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌های خود را بهبود ببخشند و به یک نویسنده وب حرفه‌ایی تبدیل شوند.

آیا برای نوشتن باید آموزش نویسندگی ببینیم؟

آیا می‌خواهید کتاب (book) یا مقاله جالب (cute) و طنزمایه در روزنامه (journal) چاپ کنید؟ داستانی خلاق (creative) یا شعر‌های (poetry) جذاب و رمانتیک؟! در قدم اول باید دست به قلم شوید و شروع به نوشتن کنید. بدون ترس از شکست باید کارتان را شروع کنید. بار‌ها در مسیر موفقیت و نویسندگی شکست خواهید خورد. اما چیزی که به شما کمک می‌کند تا به یک نویسنده تبدیل شوید، ادامه دادن است.

بهترین راه برای یادگیری نوشتن، خواندن است. مجموعه کتاب‌های متنوع بخوانید و با سبک‌های نویسندگی آشنا شوید. همزمان هم بنویسید، با دست (hand) یا تایپ کردن فرقی ندارد، شما باید یاد بگیرید که تصاویر ذهنی‌تان را به کلمات تبدیل کنید. گاهی اوقات نویسندگان ممکن است، هنگام نوشتن دچار سد ذهنی شوند. در این موارد با خط خوش (calligraphy) یا خط شکسته (cursive) سعی کنید جملاتی که دوست دارید را بنویسید، بیرون از خانه در طبیعت و پارک قدم بزنید، به مردم در حال رفت و آمد نگاه کنید و… همه‌ی این موارد به شما کمک می‌کند تا با ذهنی بازتر بنویسید. برای اطلاعات بیشتر نویسندگی PDF‌های مرتبط با این زمینه را مطالعه کنید.
از مهدکودک (kindergarten)، مدرسه (School)، حتی دوران کالج (college) یا سن ۵۰ یا ۶۰ سالگی، هیچ زمانی برای نوشتن و نویسندگی نه زود و نه دیر است.

سبک‌های نویسندگی در جدول

سبک(Style) نویسندگی فیلم‌نامه، نمایش‌نامه، سایت، محتوا‌نویسی، کارتون و انیمیشن (animated)، داستان‌نویسی و… با هم متفاوت است و هر کدام از سبک‌های خاصی که از جمله سبک‌های نگارش در نویسندگی می‌باشد، استفاده می‌کنند. انتخاب سبک نوشتن به شما و نوع متنی که می‌نویسید بستگی دارد. شما برای نوشتن یک نامه اداری از سبک رسمی (formal) باید استفاده کنید و نمی‌توانید از اصطلاحات طنز، کنایه و ضرب المثل استفاده کنید. اما به طور کلی سبک‌های نگارش را به چهار سبک زیر تقسیم‌بندی می‌کنند.

  • سبک توصیفی
  • سبک روایتی
  • سبک توضیحی
  • سبک تحلیلی و آنالیز‌کننده

اما کدام سبک برای نوشته‌های ما مناسب است؟ هدف شما و نوع انتقال شما به مخاطبان در نوع نوشتن تأثیر‌گذار است. به طور مثال شما برای نوشتن مقالات علمی نیاز به سبک تحلیلی یا توضیحی دارید. نوشتن مقالات (English) یا پاراگراف‌های (paragraph) کوتاه هم مشابه همین سبک‌ها است.

آیا نویسندگی در ایران درآمد دارد؟

ممکن است تصور کنید نویسنده‌ها زندگی سختی دارند و برای امرار معاش مجبورند کار‌های عجیب و غریب انجام دهند!!! شاید دیر زمانی امرار معاش تنها از طریق نویسندگی کار بسیار سختی بود؛ اما امروزه شما با پررنگ‌تر شدن نقش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی می‌توانید از مهارت نویسندگی خود استفاده و کسب درآمد کنید. محتوانویسی و راه‌اندازی سایت یکی از شغل‌های جدید و پرطرفدار است که از حقوق و مزایایی خوبی نیز برخوردار است.
نویسندگی یک توانایی است که در پیشبرد کار‌ها به شما کمک می‌کند. اگر نویسنده توانمندی باشید، سریعتر و با اعتماد به نفس بیشتر می‌توانید، شغلی را بیابید.